Wednesday 21 April 2010

Företagarorganisationen ADEG och dess årliga middag

Josep Huguet - Nit dEmpresa - ADEG 2010

För några veckor sedan fick jag reda på att mitt företag, Puck Import, S.L., hade nominerats till ett pris för att vi inte bara arbetar på spanska utan också på katalanska (så kallad språklig normalisering; normalització lingüística). Priset är ett av många som den lokala företagarorganisationen ADEG (Associacio d’Empreses de Garraf i Penedès) delar ut på sin årliga galamiddag La Nit de l'Empresa (företagsnatten). Jag hade velat gå med i ADEG en längre tid, men avvaktat p.g.a. krisen. Nomineringen blev nu en bra ursäkt för att anmäla mig både till organisationen och till middagen.

Rent formellt representerar ADEG bara sina 1.100 medlemmar, som i sin tur är med på frivillig basis, men följer man den lokala debatten inser man snabbt att organisationen är den ledande aktören i näringslivs- och arbetsmarknadsfrågor, både gentemot politikerna inom de comarcas som den täcker – Garraf, Alt Penedès och Baix Penedès - och gentemot omvärlden.

ADEG anordnar också mängder av kurser som medlemmar kan gå på till subventionerat pris. Utbudet är onekligen intressant - från presentationsteknik till skattefrågor eller Web 2.0 -lösningar – men för egen del får jag inse att det kommer att ta ett tag innan jag får tid för sådana aktiviteter.

Vad jag personligen ser fram emot på kort sikt är att få presentera mitt företag i ett reportage i ADEG:s tidning och sedan följa upp med företagsnyheter eller kanske till och med få medverka i radioprogram. Värdet av sådant annonsutrymme överstiger enkelt de på 208 € som småföretag betalar i medlemsavgift, så den delen är jag mycket nöjd med.

Min medverkan på La Nit de l'Empresa - organiserat på Hotel Melià Sitges - hade dock med fördel kunnat vänta ännu ett år. Eftersom jag börjar ha en del bekanta på affärer och företag runt om i Vilanova blev jag faktiskt mycket negativt överraskad när jag kom till tillställningen och fick erkänna för mig själv att jag inte kände igen ett enda ansikte bland de andra företagarna. Att jag kunde namnet på alla de närvarande politikerna – inklusive hedersgästen Josep Huguet, Kataloniens innovations- universitets- och företagsminister (conseller) och har bra kontakt med vissa av de närvarande journalisterna samt, inte minst, känner killen som tog emot bilarna i garaget, kompenserade liksom inte.

Mitt mingel blev ett fiasko, men jag är inte förvånad. Jag kommer själv från en småstad och vet att folk som går på tillställningar av den här typen gör så för att möta dem som de redan känner eller, som mest, dem som de har hört talas om, och inte för att börja prata med totalt främmande människor – det gäller i småstäder i Katalonien likaväl som i Sverige.

När vi väl satte oss till bords visade sig att jag faktiskt kände representanterna för åtminstone ett av företagen som var med den här kvällen. De kom sent men dök – tack vare aktiv bordsplacering från ADEG:s sida – upp vid samma bord som jag. Jag hade inte på något sätt behövt dem där – också de andra bordskamraterna var mycket trevliga - men deras närvaro höjde utbytet av kvällen.

Winners of ADEG prizes - nit dEmpresa - 2010

Något pris fick jag inte den här gången, men ärligt talat: hur ofta ger sammanslutningar av den här typen pris till helt nya medlemmar (om man utesluter just kategorin nya företag)? Jag känner mig hedrad för att ha varit påtänkt och fortsätter vi som hittills bör vi ha en stor chans att belönas under kommande år.

En av flera frågor som återstår att utforska är hur många utlänningar som är med i ADEG. Teoretiskt sett skulle vi kunna vara många eftersom Sitges har en mängd hotell och affärer med utländska ägare. Stämmer min fördom, väljer dock dessa att organisera sig separat, sannolikt på engelska och sannolikt bara inom Sitges kommungräns. Vi får väl se.

- - -

Technorati tags: Katalonien, Penedès, Sitges, Vilanova,

No comments: