Thursday 25 March 2010

SWE: Lite veteranbilar och mycket verklighet

Den ursprungliga idén nästan hedrar mig: vi skulle bjuda in svenska kompisar till picknick på stranden i Sitges i söndags – precis en sådan social aktivitet som min fru älskar. Sedan skulle vi titta på veteranbilarna i det så kallade ”rallyt” Barcelona-Sitges – precis sådant som mina små söner gillar. Själv skulle jag liksom bara råka få filma lite och ta några aktionbilder, utan att behöva dra mig undan från familjen.

ral·li barcelona sitges 2010 006

Sedan komfronterades idén med verkligheten: Ingen av våra kompisar kunde komma. Min frus picknickpiroger var jättegoda och vi kunde välja en plats i lä, men förutom sex segelbåtar på långt avstånd hade vi ingenting att sitta och titta på. Uppe i staden var det fult med folk, men trots det fanns det bara en annan familj som också åt på stranden. När vi sedan skulle beskåda rallyt spårade allting ur: vi väntade och väntade, jag gissar att klockan blev mer än tre, men bilarna kom ju aldrig. Barnen blev uttråkade direkt och efter ytterligare några minuter i den hårda vinden stod inte min hustru ut längre utan pekade på sina faktiskt blåfrusna händer (fråga inte mig hur det gick till). Vid mina kommentarer om att vi kunde försöka ”bita ihop” var stämningen som bortblåst och jag fick gå med på att ta familjen till bilen, eftersom bara jag visste var jag hade ställt den.

Jag hade parkerat långt bort från centrum, så när vi äntligen var tillbaka igen hade bilarna redan gått i mål och parkerat vid Fragata. Som plåster på såren lät min fru mig ta med barnen på en kort fotorunda medan hon värmde sig i bilen. Killarna var helnöjda – rallyt slår ju de flesta bilmuseer – men jag själv kände mig lite snuvad på dagen så som den borde ha blivit. Medelhavet i mars brukar vara ett säkert kort, men så inte i år.

ral·li barcelona sitges 2010 012ral·li barcelona sitges 2010 017 ral·li barcelona sitges 2010 018 ral·li barcelona sitges 2010 019 ral·li barcelona sitges 2010 005

- - -

I Diari de Vilanova läser jag att Ral·li Internacional de Cotxes d’Època Barcelona-Sitges i år ordnades för 52:a gången och att en deltagare, Marcel Maluquer, tydligen har varit med i alla omgångarna. I år deltog 74 fordon, alla tillverkade före 1929.

Här är mitt blogginlägg om rallyt 2008.

- - -

Technorati tags: Barcelona, Katalonien, Penedès, Sitges,


No comments: