Thursday 4 November 2010

SWE: Men vem är Doris och Tony?

Det är dags att skriva igen, innan denna bloggs få med trogna läsare helt glömmer bort att den finns. Det är samtidigt dags att börja experimentera, för att skapa något nytt.

För någon vecka sedan fick jag en förfrågan om jag inte kunde blogga på katalanska på en av de digitala dagstidningarna här. Eftersom jag vill nå ut till fler läsare tackade jag genast ja, men inser samtidigt att jag inte kommer att hinna med om jag inte effektiviserar mitt skrivande. Jag behöver hitta en form där jag kan utgå från en text på svenska som jag helt enkelt översätter till engelska och katalanska. Då duger det absolut inte med nyhetssammanfattningar, eftersom katalaner redan har tillgång till bättre sådana än vad jag kan sätta ihop. Inte heller kan jag ägna posterna om hur jag deltar i kulturlivet här åt att bara beskriva det – lokalbefolkningen känner ju redan till allt.

För att bidra med något unikt behöver jag få in mer av mitt eget – låt oss säga svenskaperspektiv i texterna. Och för att göra läsningen trevligare behöver jag en mindre formell stil. Lösningen som jag har hittat på är att adressera blogginläggen till två olika personer, i allt väsentligt fiktiva, för att få texterna att hänga ihop.

Min första läsare är svenska, en gammal lärarinna som heter Doris. Hon älskar det här med utländska kulturer och vill förvissa sig om att jag jobbar på att integrera mig i samhället dit vi har flyttat. Det innehåll som publicerats under titeln Wirdheim i Vilanova kommer att packas om för att passa henne.

Min andre läsare är engelsman och heter Tony. Han kan mycket om politik i stort och har klara åsikter, men vill av någon anledning veta hur just jag upplever situationen i Katalonien och Spanien. Eftersom han inte är kommer från mitt hemland, måste jag förklara alla jämförelser med Sverige för honom. (Mycket passande eftersom mina tilltänkta katlanska läsare behöver samma hjälp.) De nyhetssammanfattningar som på sistone hetat E-CAT-BCN kommer att göras om till brev till Tony.

Idén med de två namngivna läsarna kan tyckas töntig och kanske kommer jag att kunnas ta bort namnen, men för tillfället så behövs de.

Bloggens informativa poster kommer att vara sig lika. Dessa skriver jag för att själv lära mig saker och kanske samtidigt bidra till att någon läsare född utanför Katalonien gör detsamma. Av dessa poster har jag inte för avsikt att publicera någon version på katalanska – de handlar ju per definition om sådant som katalaner förväntas känna till.

Under veckorna som kommer skall jag pröva mig fram och om och när jag känner att det fungerar på två språk så kommer jag att lägga till katalanskan. Jag önskar härmed mig själv lycka till!

- - -
Uppdatering 16 jan 2011: Trogna läsare av den här bloggen kommer att märka att Doris respektive Tony har försvunnit från de poster som jag en gång skrev till dem. Tack vare försöket med dessa fiktiva personligheter tror jag har hittat en ny redaktionell linje i mitt skrivande. Men eftersom deras närvaro bara skulle förvirra nya läsare som inte har följt min utveckling, har jag beslutat att ta bort dem från alla gamla inlägg, d.v.s. med undantag för det här.

No comments: