Wednesday 18 May 2011

SWE: Jag litar på att CiU gör Vilanova i la Geltrú till en bättre stad

Den 22/5 får jag rösta i de spanska kommunalvalen. Min utgångspunkt är att samhällsekonomin i Vilanova i la Geltrú - pga skrämmande hög arbetslöshet, växande kommunala skulder och bristande privata investeringar - är i obalans. Därför hoppas jag på en politisk majoritet mentalt förberedd på att genomföra krävande förändringar.

Kommunalpolitik är ofta ideologifattig, men som svensk liberal är jag bekväm med Convergència i Unió:s (CiU) företagarvänliga valprogram. Bland partiets kandidater finns det visserligen personer som har ett moralkonservativt synsätt, men de är i minoritet. Å andra sidan, vad gäller näringslivsvillkor och personlig ansträngning finns det inte en enda representant som står till höger om mig åsiktsmässigt. Detta kan kanske lugna dem som tror att CiU-politiker är hjärtelösa nyliberaler.

I en månad har jag följt CiU:s team på nära håll och nu är jag övertygad. Jag röstar på Neus Lloveras!

- - -
Om du har några frågor om Neus Lloveras och CiU:s program i Vilanova i la Geltrú – som jag kan väl – eller om Xavier Trias och CiU:s program för Barcelona – som jag vill lära mig mer om – skriv gärna en kommentar så skall jag försöka att svara.

No comments: